Thursday, June 25, 2009

Mari belaJar....nǐhǎo!

Salamm....lama gak tak update blog ni..ari ni asben aku bawak keta so aku blk lewat sket sementara nak nunggu kedatangan cik abe aku update la sket2 blog yg sekian lama nye tak d update....Apa nak d citer yerkkkk...haaaa....First aku nak citer ni, Selasa n Rabu lepas aku ada masuk kusus bhs kat sekitar UKM ni.kusus ni pertamqa kali d adakan untuk staff d atas permintaan ramai sebabnye fakulti aku dah ada pengambilan student CINA ANTARABANGSA..so far ok la aku masuk kusus ni at least tau la gak sepatah dua kata dlm bhs cina ni....tp 2 hari kusus mana nak cukup nyee....poning gak laa duk menhafal tulisan2 nye...tp yg bess tu lps2 abis kusus trus speaking CINA ngn bebudak opis yg turut sama join kusus ni kelakar je rasa klu bebudak cina dengaq kitaorg ckp misti depa geleng kepala merosakkan bhs depa lak yerr...tp kami enjoy...kekekek....apa yg kami belajaq masa kusus ni mengenal lenggok2 nada bhs nye..klu salah tune trus lari makna...menyebut perkataan yg biasa d gunakan contoh nye xièxie 谢谢 : thank you, nǐhǎo! 你好!:Hello, How are you? dan lain-lain lagi perkataan nye....first day kusus lǎoshī : guru dah kasi home work bawak blk umah..kekeke..kelakar juga rase nye manataknye zaman homework2 ni dah lama berlalu rasa back to sch0ol lak, lǎoshī suh kami semua tulis nombor 1-50 dlm tulisan cina , ekekkek...beh jugak rase nye ...tp blk umah file kusus aku tertinggal lak dlm komputer lab mamahuhu betui laaa...so aku tak buat laaa homework nye klu skolah nii sure dah kene berdiri atas kusi ni...hari ke-2 aku masuk kusus apa lagi pulun laa buat homework yg tertinggal...akibat nyee tulisan aku mcm gunung ganang laa maklumlah nak kene submit kat lǎoshī ... kawan2 aku yg buat kat umah buat cantik jee siap ada table tu yg aku tak tahann tu kak amy siap dapat GooD dari lǎoshī...ekkekeke...ampa nak tgk aku nye keje skolah ...jeng jengg......ekekekke...

jangan gelak yerr ini adalah perkara benar2 berlaku..kekekke...yg soalan 1-10 tu lǎoshī ckp dlm mndarin so kita tulis apa yg dicakapkannye....so ....(dlm hati aku berkata tulis tulisan jawi aku lagi bess)..ekkekek..layan je laaaa...

1 comment:

Suziey Ahmad said...

keje ukm ke? sy student ukm dulu..eheheh..
waa gigih blajo bhasa cino ek..ekek:D